Home - Tien miljoen voor hoogbegaafde kinderen
Tien miljoen voor hoogbegaafde kinderen

DEN HAAG - Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs, PvdA) stelt 10 miljoen euro beschikbaar voor onderwijs aan hoogbegaafde kinderen op basisscholen. Een woordvoerder van het ministerie heeft een bericht van de NOS hierover zondag bevestigd.

Volgens Dijksma is het onderwijs voor zulke bollebozen vaak niet uitdagend genoeg. Blijkens onderzoek presteert een derde van hen onder zijn of haar niveau. Daar komt bij, stelt de staatssecretaris, dat de politiek de neiging heeft zich te richten op onderwijs aan kinderen met een achterstand.

Andere manieren van het aanbieden van leerstof of extra lessen moeten hoogbegaafde basisscholieren meer perspectief bieden. Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid is blij dat de staatssecretaris geld uittrekt voor de ongeveer 39.000 kinderen met een IQ rond 130.

Materiaal
Het centrum streeft ernaar dat elke school in Nederland beschikt over voldoende kennis van hoogbegaafdheid en de manier om hoogbegaafden in de klas te begeleiden. Het heeft daarvoor materiaal en cursussen voor leerkrachten ontwikkeld.

Het centrum vindt het ook positief dat de staatssecretaris niet streeft naar de oprichting van scholen voor hoogbegaafden. Volgens het centrum zijn zulke scholen niet goed voor de ontwikkeling van die kinderen en is het niet wenselijk dat alleen de nadruk wordt gelegd op hun intellectuele talenten.