Home - Frauderend bouwbedrijf: Corruptie bij managers ziekenhuizen
Frauderend bouwbedrijf: Corruptie bij managers ziekenhuizen

Bron: Noord-Hollands Dagblad
20 november 2006

Managers van onderwijs- en zorginstellingen in Amsterdam, Leiden en het Weel Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, hebben bouwopdrachten verstrekt in ruil voor steekpenningen. Dat bleek vanmorgen in Leeuwarden tijdens de rechtzaak tegen directeur Willem K. (62) van het Haagse installatiebedrijf Technisch Bureau Massier. Hij wordt verdacht van omkoping, valsheid in geschrifte en belastingfraude. Directeur K. bekende schuld: “Het was een noodzakelijk kwaad. De schoorsteen van mijn bedrijf moest roken.”

Massier (omzet 30 miljoen euro) betaalde de zorg- en onderwijsmanagers samen meer dan één miljoen euro. De corrupte medewerkers zijn onlangs veroordeeld tot zware straffen. Een van hen, J.M. (66) uit Wagenberg, kreeg twee jaar onvoorwaardelijke celstraf. De managers en het installatiebedrijf zijn ontmaskerd door de belastingdienst. Die begon in 2002 een onderzoek bij bouwbedrijven die betrokken waren bij illegale prijs- en werkafspraken. In 730 gevallen controleerde de FIOD/ECD vervolgens de boeken. Daarbij bleek dat bouwbedrijven zich ook schuldig hadden gemaakt aan omkoping. De FIOD/ECD ontdekte bijna honderd corruptiegevallen. Dat leidde tot 32 strafrechtelijke onderzoeken. De strafzaak tegen Massier is een van de eerste die op zitting verschijnt.

Een van de managers die Massier tussen 1997 en 2003 betaalde was een topfunctionaris van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis. Deze is in 2001 ontslagen nadat onregelmatigheden waren gebleken, aldus een woordvoerder. De manager was vier jaar eerder in dienst genomen, ondanks een eerdere veroordeling wegens corruptie. “Dat hebben we toen niet gecontroleerd. Inmiddels zijn de aanstellingseisen verscherpt.”

Het smeergeld dat manager ontving van Massier is grotendeels doorgefactureerd door het installatiebedrijf aan het ziekenhuis. “In feite heeft verdachte met geld uit collectebussen zijn luxueuze levenstijl bekostigd.” De manager kon na zijn ontslag bij het Antoni van Leeuwenhoek zonder problemen aan de slag bij het Weel Berthesda Ziekenhuis in Dirksland. Ook daar bezorgde hij installatiebedrijf Massier opdrachten in ruil voor smeergeld. Terug naar nieuwspagina