Home - Werkzoekenden laten CWI links liggen
Werkzoekenden laten CWI links liggen

VOORBURG - Nederlanders die werk zoeken, doen dat het liefst op eigen houtje. Het Centrum voor Werk en Inkomen, dat kan bemiddelen tussen deze mensen en werkgevers, is niet populair.

"Van alle werkzoekenden staat slechts 12 procent ingeschreven, terwijl 44 procent van hen actief zoekt naar werk", aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag.

Studenten
Deskundigen hebben becijferd dat er vorig jaar 453.000 Nederlanders op zoek waren naar werk, als studenten, scholieren en uitkeringsgerechtigden buiten beschouwing worden gelaten.

Deze specifieke groep bestaat vooral uit samenwonende en getrouwde vrouwen. Ze zoeken het liefst zelf naar werk, bijvoorbeeld via personeelsadvertenties in de krant en op internet.

Verplicht
Nederlanders die een ww- of bijstandsuitkering hebben, staan vrijwel altijd verplicht ingeschreven bij het CWI. Van deze groep staat 80 procent geregisteerd bij het CWI als werkzoekend.

In totaal waren er vorig jaar volgens het CBS bijna 11 miljoen Nederlanders in de leeftijd van 15 tot 65 jaar. Van hen hadden er 3,9 miljoen geen baan. Ongeveer een kwart van deze groep, 965.000 personen, wil wel graag aan de slag. Dit geldt vooral voor ww'ers.