Home - Creativiteit en innovatie geven doorslag bij werving
Creativiteit en innovatie geven doorslag bij werving

Bron: www.hrpraktijk.nl.

Bij het werven van nieuw personeel letten veel managers op het creatieve en innovatieve vermogen van de kandidaten. Van de leidinggevenden geeft 44 procent aan deze ‘creativiteitsfactor’ een belangrijk aspect te vinden in de procedure van het aannemen van geschikte kandidaten.

Nederlandse managers hebben creativiteit en innovatie hoog op de agenda staan. Zo blijkt uit een onderzoek dat adviesbedrijf Thaesis hield in opdracht van de Nederlandse Vereniging voor Managers. Voor de enquête werden 245 managers ondervraagd.

Stimuleren
Van de managers geeft 38 procent aan zichzelf creatiever te vinden dan collega’s of de concurrent. Ze zijn bovendien van mening dat ze veel bekwamer zijn in het stimuleren van creativiteit. De helft van de leidinggevenden zegt creativiteit flink te stimuleren en een vijfde doet dat zelf naar eigen zeggen ‘zeer veel’. Vrouwelijke managers zijn iets minder stellig in het verkondigen dat ze creativiteit stimuleren.

Praktijk lastiger
Het daadwerkelijk experimenteren met een nieuwe aanpak, blijkt in de praktijk toch lastiger te liggen dan de heren managers willen doen geloven. Slechts 42 procent van de managers van grote ondernemingen geeft aan te experimenteren met nieuwe concepten en procedures. Bij middelgrote en kleine ondernemingen ligt dat percentage nog lager, respectievelijk op 33 en 30 procent.